Martesa e Halilit - ANALIZE

KENGET EPIKE E LEGJENDARE SHQIPTARE
Studime dhe analiza
Visaret e Kombit Shqiptar janë të shumta, por ndër me të shkëlqyerat janë kënget epike legjendare, ku nëpërmjet tyre është shkruar qartë historia e jonë e mrekullueshme me të gjitha përmasat e veta. Ato këngë epike, vaje, gojdhëna e shumë të tjera, kanë qënë edukimi mbarë shqiptar tradicional gjatë mijë vjeçarve, të cilat kanë mbajtur gjallë shpirtin e qëndresës dhe të mbijetesës ndaj çdo vuajtje apo lufte nëpër kohra. Ndër më të njohurat legjenda janë për Mujin dhe Halilin,
legjenda qĂ« kanĂ« marrĂ« pĂ«rmasat e kĂ«ngve epike legjendare, ku janĂ« kĂ«nduar e cituar shekull pas shekulli nga masat popullore Shqiptare, nĂ«n tingujt e veglĂ«s tradicionale „LahutĂ«s“. PĂ«r maturantet tane po fillojmĂ« njĂ« botim tĂ« njĂ« cikli tĂ« kĂ«tyre legjendave Shqiptare, qofshin ato nĂ« kĂ«ngĂ« apo tregime, duke i pĂ«rshtatur pĂ«r botim, pa ua humbur rimĂ«n dialektore, por duke u pĂ«rpjekur pĂ«r ti pĂ«rshtatur sa mĂ« tĂ« kuptueshme pĂ«r lexuesin tonĂ«. NjĂ«kohsisht ju pĂ«rgjigjemi pĂ«r pyetje qĂ« ju na keni drejtuar , pĂ«r fjalĂ« qĂ« nuk i kuptoni dot, pasi ato janĂ« fjalĂ« tĂ« vjetra tĂ« Shqipes sĂ« folur. Por dhe me origjinĂ« dialektore, kryesisht tĂ« krahinave veriore tĂ« Kombit Shqiptar…
*****************************************
Martesa e Halilit
Lum për ty, o Zot o i lumi!
Fort po shndrit ai diell e pak po nxe’!
ǒpo e rreh era, rrapin e Jutbinës !
Borë e madhe që paska ra,
Randojnë ahet për me u thye;
Ushtojnë bjeshkët prej ortekve,
Kanë ra vashat me gja në lumë,
Kanë gjetë lumin në akull të ngrimë;
Kanë nisë vashat krojet me kërkue,
Kanë gjetë krojet, hej akujsh, shterrue.
Kanë nisë vashat e po dertojne:
Kur të bajnë Zoti motin me lirue,
Gjaja e gjalle drue se ka mbarue !
Po Zot, ç’ka janĂ« njata shtetgtarĂ«,
Veshë e mathë porsi Zotni?
***********************************************
Çfarë na thonë këto vargje epike popullore shqiptare ?
Kuptimi dhe zberthimi i tyre i hollsishem :
Të gjithë Shqiptarët nëper miera vjeçarët e historisë së ekzistencës tonë si komb e si popull, i jemi falur një Zoti të vetëm, atij që ka qënë, është e do të mbetet krijuesi e inspiruesi i gjithsisë, mbrojtësi dhe drejtuesi i gjithçkaje në këte Uneivers. Ashtu, pra Perendia ka qënë fillimi i parë i çdo vepre, deri dhe i fillimit të përshkrimit të historive tona në kënge e vargje.
-Fjalet “ Fort po shndrit ai Diell e pak po nxe” : KanĂ« domethĂ«nien se e vĂ«rteta mbi komibn e popullin shqiptar ka shkĂ«lqyer gjithmone e jetes nĂ« vetvehtĂ«n dhe vĂ«ndin e vet, si dielli, por shumĂ« pak dhe pothuajse aspak nuk Ă«shtĂ« rrespektuar nga vĂ«ndet fqinjĂ« dhe aq me pak nga ato shtete e fuqi tĂ« tjera qĂ« njiheshin gjatĂ« shekujve dhe qĂ« kishin filluar tĂ« bĂ«nin pazare me trojet e vĂ«ndeve tĂ« tjera, e sidomos me trojet e Shqiptarve.
“Rrapi i Jutbines” Nje peme gjigande qe rritet deri ne puthje me rete, qe jeton qindra vjet e qe nuk i shuhet fara kurre, eshte simboli krahasues me origjinali, qe ka gjetur krijuesi popullor per krahasimin e kombit shqiptar. Rrenjet e rrapeve shkojne aq thelle ne toke, gje qe tregon per vete rrenjet tona te lashta kombtare shqiptare. BashkĂ« me ahet qĂ« gati po thehen prej debores se madhe… ato janĂ« kryeqĂ«ndrat e banuara nĂ« trojet veriore Ilire-Shqiptare, eshte vete simboli i kombit me kryeqendrat e veta, nĂ« njĂ« jetese bolleku e qetsie tĂ« cilĂ«n populli e tregon me ngarkesĂ«n e deborĂ«s nĂ«pĂ«r ahe, si simbol i rifreskimit, i ringjalljes sĂ« jetĂ«s dhe pasurise…. Pra nĂ« fiset e familjet Shqiptare nuk kishte varfĂ«ri nĂ« ato kohra, por kishte njĂ« ftohtesi jete prej luftrave, tĂ« ftohta, acar, aq sa kishte ngrire jetĂ«n, krojet dhe lumenjte, çdo gjĂ« tĂ« levizshme… JetĂ«n e ngrijne, e ndalojne luftrat, shkatrrimet, barbarit e armiqve qĂ« vijnĂ« si rrebeshe, sa dhe deri elementet e parĂ« tĂ« jetĂ«s i ndalojnĂ«…
Ato luftra kishin ngrire gjithe jeten nĂ« trojet veriore Shqiptare, pasi burrat kishin rrokur armĂ«t dhe kishin dalĂ« pĂ«rballĂ« sulmuesve qĂ« u binin kufijve tĂ« Ilirise nĂ« veri, herĂ« mbas here, e nĂ« ato luftra nuk ishte e lehte tĂ« dilnin as vetĂ« fitimtarĂ«t pa viktima. ShumĂ« gjatĂ« vazhdonin ato luftra, sa qĂ« vashat Shqiptare tĂ« cilat mbanin mbi supe jo vetĂ«m peshĂ«n e mbajtjes gjallĂ« tĂ« jetesĂ«s nĂ« familje, furnizimin e burrave nĂ« luftĂ« me ushqime e veshje, rritjen dhe edukimin patriotik, trimeror tĂ« fĂ«mijĂ«ve, por edhe vetĂ«, shpesh, kur armiku depĂ«rtonte deri afĂ«r vendbanimeve, ato pĂ«rlesheshin fyt mĂ« fyt me barbarin… Ato gra Shqiptare tĂ« atyre kohrave e ndiqnin zhvillimin e luftrave dhe bĂ«nin llogarite aq sakt saqĂ« nĂ« momentet mĂ« tĂ« rrezikshme kur ato parandjenin humbjen apo shuarjen e fiseve dhe krahinave tĂ« tana tĂ« cilat binin nĂ«n thember tĂ« armiqve, ato paralajmronin tĂ«rheqjen drejt thellesive tĂ« zemrĂ«s Ilire, siç ishin malet apo qytetet e ShqipĂ«rise veriore.
Në përpjekjet e tyre për ta shpëtuar gjallërimin e jetës në viset e trojet shqiptare, ato e krahasonin luftën me motin e keq, të eger, të ftohtë që shkatrron çdo gjë dhe deri bagëtite, nuk kanë me ujë as ushqim.
Mirpo kur diku larg nĂ« majet e bjeshkve shikonin burrat e tyre apo mashkujt e fisve Shqiptaret qĂ« po ktheheshin nga luftrat kundĂ«r armiqve me njĂ« gjysĂ«m fitore, apo tĂ«rheqje, si disa gjahtarĂ« qĂ« nuk kanĂ« arritĂ« ta kapin apo ta gjuajnĂ« gjahun qĂ« kanĂ« pasĂ« si qellim…
Pra nuk kanĂ« arritĂ« ta debojnĂ« armikun pĂ«rgjithmonĂ«, pasi ai kishte zĂ«nĂ« vĂ«nd diku nĂ« cepat e kufinjve, ku vinte çdo dite duke e shty nga njĂ« gjurme, brenda territoreve Ilire-Shqipetare…
Betejat e Legjendave tĂ« Mujit dhe çetave tĂ« Jutbines lidhen gjithnjĂ« me njĂ« lumĂ« tĂ« madh, ku shpesh stuhite e luftrave i perplasin nĂ« brigjet jugore e veriore tĂ« atije lumi… Mirpo nĂ« legjenda na thuhet se Gjeto Basho Mujo, si perfaqsues i popullit shqiptar ne ato kenge epike e legjendare, i ka kullat nĂ« krahun jugor tĂ« atijĂ« lumi…do me thene se kufinjte e shqiptarve fillonin aty...
Tani këtu ndalem dhe theksoj se:
Kufinjtë e hershëm të Ilirisë kane qënë në brigjet e Danubit, ku Lumi i Danubit ka qënë kufiri ndarës midis vëndeve të trojeve të fiseve Ilire sot Shqiptarët dhe vendeve të trojeve të fiseve të Dakve (Romunet e sotëm).
Gjeto Basho Mujo Ă«shtĂ« simboli i popullit shqiptare nĂ« ato kohra, njĂ« figurĂ« e krijuar qellimisht si çelsi qĂ« hap arkĂ«n e thesareve tona tĂ« historisĂ« sĂ« vuajtjeve, tĂ« rezistencĂ«s, tĂ« heroizmave, tĂ« trimĂ«rive tĂ« mbarĂ« popullit ShqiptarĂ« e kryesisht nĂ« trevat veriore tĂ« kombit, prej nga ku, kanĂ« ardhur luftrat dhe sulmet mĂ« tĂ« mĂ«dha gjatĂ« mijĂ« vjeçarve tĂ« historisĂ« tonĂ«…
Gjeto Basho Muja, është një emër simbol i formuar nga fjalët e vjetra shqipe si një çels sekret i gjuhës popullore të atëhershme, për tu dhënë zemër trimave në luftim. Ato fjalë që na formojnë atë emër dhe figurë gati mitologjike janë :
« Gjete, gjeje, e gjete qĂ« ka marre formen Gjeto » dhe kanĂ« kuptimin : NĂ« se e gjen, apo, e gjete armikun, gjetje, kur gjen diçka tĂ« pazakontĂ«… NdĂ«rsa fjala tjeter qĂ« vjen pas asaje : « Basho, qĂ« rrjedhĂ« nga fjala e vjeter (bashk), qĂ« pĂ«rdoret shpesh nĂ« dialektin verior dhe letrar edhe sot nĂ« rastet kur flitet pĂ«r diçka vendimtare si pĂ«r shembull : BashkĂ«, bashkim, tĂ« bashkuem, tĂ« bashkuar, ose bash ashtu Ă«shte, ose, bash tĂ« lumtĂ« goja, bash deshta me i ra, e tĂ« tjerĂ« shĂ«mbuj… »
Kurse Fjala e fundit e atij emri qĂ« vjen si pjesa mĂ« e rĂ«ndĂ«sishme Ă«shtĂ« Muja, fjalĂ« e cila ka prejardhjen nga fjala e vjeter shqipe : « Muja, qĂ« do tĂ« thotĂ« : Muja kundershtarit, atij qĂ« po tĂ« kĂ«rcnon, sulmon, godet, pra qĂ« po tĂ« prek nĂ« gjĂ«rat e tua jetsore, territoriale ose po tĂ« godet dhe fizikisht etj… » FjalĂ« e cila pĂ«rdoret edhe sot me tĂ« njĂ«jtin kuptim qĂ« nga sterlashtĂ«sitĂ« nĂ« trevat veriore tĂ« kombit shqiptar, pĂ«r shembull
: Ja mujti me tĂ« drejtĂ«, mirĂ« ja bani qĂ« ja mujti, apo mundesh, a ke mujtĂ«, e tĂ« tjera fjale qĂ« nĂ« rrĂ«njĂ« tĂ« tyren kanĂ« thelbin : « Muja ». Kur i marrim kĂ«to tri fjale shqipe tĂ« vjetra dhe i bashkojmĂ«, na formojne tre emra njerzish qe na dalin, Gjeto Basho Muja, dhe na duket njĂ« individ sikur ka emrin e vet dhe tĂ« babes e tĂ« llagapit familjar. Por nĂ« vetvehte ajo Ă«shtĂ« njĂ« thirrje nĂ« formĂ«n e njĂ« kurajo sekrete si njĂ« çels trimĂ«ror pĂ«r ti dhĂ«nĂ« zemĂ«r çdo shqiptari nĂ« luftra kundĂ«r armiqve. NjĂ« thirrje urdhĂ«rore e etĂ«rve, tĂ« cilĂ«t porosisin : E gjetet armikun nĂ« trojet tuaja, bashkohuni dhe mujani ! EmĂ«r qĂ« simbolizon masĂ«n luftĂ«tare Shqiptare…
************************************************
« Mos janĂ« nisĂ« trimat pĂ«r me çetue ?
E ata qafat, s’mundĂ«n me i kalue! »
Ka qitë Jera shoqeve edhe u ka thanë :
O nuk janë jo krushq e dasmorë,
Se ata, pare ranë në lumë ;
Të kjofshim falë more i madhi Zot,
Sa shpejt rëja diellin ma ka nxanë,
Shpejt ma ëndi një pelhurë të gjanë,
E i ka veshun majet rreth te tanë,
Sa te lumi trimat kur kanë ra,
Kaq përzije rëja e plajmi i ka,
Sa kurrnjani shoqin ma nuk e pa.
JanĂ« ngri trimat t’ftohtit me mbarue;
Por n’breg tĂ« lumit, kulla e Mujit ka qĂ«llue,
Ë tanë shokt Muji te shpia i ka marrë.
Kqyr çka bani Gjeto Basho Muja !
E ka vu njĂ« barrĂ« dru t’vogĂ«l nĂ« zjerm,
Treqind vetë për një herë mu nxe,
Atëherë Mujo Bucelat ua ka afrue,
Dhe fuçiat mir ua ka avit;
Ishin bucelat plot me raki
E fuçiat mbushun plot me vënë.
Shpejte fryma burrave na u paska ardhë!
Edhe gjaku shpejt na u kënka nxe!
Ă‹shtĂ« shumĂ« i qartĂ« momenti nĂ« vargjrt e mĂ« sipĂ«rme, kur luftĂ«tarĂ«t PellazgĂ«- IlirĂ«, kohĂ« mbas kohe tĂ« lodhur nga betejat, pasi e kanĂ« debuar armikun pĂ«rtej kufirit, pĂ«rtej Danubit ose siç quhet nĂ« kĂ«to kĂ«ngĂ« kreshnike “TunĂ«s” “DunĂ«s”, qĂ« nĂ« gjuhet e vĂ«ndeve qĂ« i lag sot Danubi quhet : Donau, Danubi, Danubio etj. Pra qĂ« tregon shumĂ« qartĂ« se dhe vete emri i atijĂ« lumi ndĂ«r mĂ« tĂ« vjetrit e EuropĂ«s e ka marrĂ« emrin nga fjalet e vjetra shqipe njĂ«rrokshe “Tun, tund, don, dua, etj…”. Pra nĂ« brigjet jugore tĂ« atijĂ« lumi fiset Pellazge-Ilire-Shqiptare kishin shtepiat e tyre ku jetonin, dhe pas betejave ktheheshin, ku pushonin e pregatiteshin pĂ«r luftra tĂ« reja kundĂ«r sulmeve armike… Treqind barrĂ« dru, do tĂ« thotĂ« se katundet apo qytetet Pellazge tĂ« atyre shekujve kanĂ« qĂ«nĂ« jo vetĂ«m tĂ« banuara me njĂ« popullsi tĂ« madhe nĂ« numer, por edhe me kushte jetese shumĂ« tĂ« mirĂ«, ku çdo shtĂ«pi ka “VĂ«nĂ«”(VerĂ«) nĂ« fuçia pĂ«r tĂ« pirĂ«, bollek edhe nĂ« ato kohĂ« luftarsh barbare. Numri treqind, nĂ« raste tĂ« pĂ«rdorimit tĂ« vet ka kuptimin se çdo shtepi e qet nga njĂ« luftetar nĂ« çeta, por nĂ« çdo shtepi ka edhe nga 20 deri nĂ« 30 fryme tĂ« tjera, qĂ« po ti shumzojmĂ« pĂ«r treqind, numrin e çetave tĂ« krahinĂ«s apo tĂ« atyre trevave nĂ« veri tĂ« kombit, na del se popullsia e atyre vĂ«ndeve ka qĂ«nĂ« mbi 1 milion banorĂ« qĂ« nĂ«...
*********************************************
Kanë nis trimat, Mujin po e pëvetin:
Në votër tande na kemi qëllue,
Mos na kijë randë për ndoj fjalë!
Pash njat Zot Mujo që të ka dhanë,
Pse Hallilin ti nuk po e marton?
Janë martue krejt mocatakt e tijë,
Djelm e çika, Zoti, atyne, u ka falë,
Fmijtë e tyne sot janë rrit e po lodrojnë.
A tu dhimtën paret për me i dhanë?
A tu dhimtën darsmat me i ba?
Tut’na djalin dikush, po na e rrĂ«n;
Shpesh e shpesh po bjen n’Kotorre tĂ« reja,
Rob të gjallë djalin tash po na e nxanë.
Le Konakun, Mujo, se s’po ta fikun,
Por ma zi Fisin, Mujo, po na e korisin.
NĂ« rastet ku luftrat kishin njĂ« farĂ« pushimi, KrerĂ«t e mençurisĂ« sĂ« atyre kohrave, por edhe luftĂ«tarĂ«t shtronin pĂ«r zgjidhje probleme delikate siç ishin martesat e djemve dhe tĂ« vajzave tĂ« popullit Pellazgjik-Ilir-Shqiptar, tĂ« cilat deri nĂ« ato kohra, para luftrave kishin ardhur si martesa tĂ« lira, sipas traditave antike tĂ« dashurive tĂ« ndĂ«rsjedhta, ku jo rradhe kishte pasĂ« martesa edhe midis shqiptarĂ«sh me vajza apo djem tĂ« vĂ«ndeve kufitare tĂ« atyre kohrave. Mirpo me fillimin e luftrave barbare ku pushtues tĂ« ndryshem sulmonin territoret veriore nĂ« ato kohra, krerĂ«t e vendit sipas krahinave, vendosĂ«n qĂ« tĂ« flasin nĂ« diskutime tĂ« gjĂ«ra pĂ«r ti ndaluar ato martesa, tĂ« cilat asimilonin jo vetĂ«m individĂ«, por ndryshonin thelbĂ«sisht ekzistencĂ«n e shqiptarve ku humbeshin zakonet, kultura, traditat, gjuha, territori tĂ« tĂ«ra, pasi sipas tĂ« drejtĂ«s sĂ« trashigimisĂ« zakonore djali trashigonte pasurinĂ« nĂ« toka e shpija, pa marrĂ« parasysh se cilĂ«n ka marrĂ« pĂ«r grua dhe se femijĂ«t e ardhem a do tĂ« flasin gjuhĂ«n e tĂ« parve apo gjuhĂ«n e huaj prej nga kishin nĂ«nĂ«n…
KĂ«rkoheshin pra forma e mĂ«nyra nĂ« ato diskutime qĂ« tĂ« ndikonin drejt pĂ«r drejt pĂ«r ti martuar djemt e vajzat shqiptare vetĂ«m me shqiptarĂ«, qĂ« tĂ« eleminohej rreziku i martesave me bijat apo bijtĂ« e armikut pushtues edhe pse midis tĂ« rinjve lindĂ«te pa pritmas dashurija…
Figura e Halilit, Ă«shtĂ« njĂ« figurĂ« e formuar si shembull i tĂ« riut tĂ« atyre kohrave, qĂ« shpesh bie nĂ« ndesh me kĂ«rkesat apo urdhrat e krerve. VetĂ« emri Halil, Halili, ka njĂ« rrjedhĂ« nga formimi i emrit tĂ« vegles muzikore “Lila”qe me vone ka marre trajtĂ«n e rregullt “Lira”e cila edhe Ă«shtĂ« modernizuar nĂ« formĂ«n e ndĂ«rtimit dhe tĂ« perdorimit tĂ« saj, njĂ« vegĂ«l e njohur qĂ« nĂ« kohrat mĂ« tĂ« vjetra, ku me tĂ« Ă«shtĂ« kĂ«nduar nĂ« formĂ«n e melankolisĂ« sĂ« Ă«ndrrave apo deshirave tĂ« pa realizuara. Ku tĂ« rinjtĂ« e atyre shekujve kur gjĂ«ndeshin para thyerjeve tĂ« tilla pĂ«r zemrat e tyre, kur rrethi nuk i lejonte tĂ« lidheshin, tĂ« bashkonin zemrat, ata kĂ«rkonin nĂ« mĂ«nyrĂ« thirrse “LilĂ«n”, atĂ« vegel muzikore shpesh bashkĂ« me kĂ«ngĂ«tarin e saj dhe degjonin ato lloje kĂ«ngĂ«sh pĂ«r tĂ« mbytur mĂ«rzinĂ«… Emri Halil rrjedhĂ« nga fjalet “hajde lila”, dhe pĂ«rfaqĂ«son masĂ«n e madhe tĂ« rinisĂ« sĂ« atyre kohrave dhe po thuajse tĂ« gjitha kohrave, pasi ato legjenda nĂ« formĂ« epike janĂ« kĂ«nduar nĂ« mĂ«nyrĂ« tĂ« tillĂ« filozofike, ku u pĂ«rshtaten edhe kohrave tĂ« sotme…
Pra duhet të dimë se legjendat e Mujit e të Hallilit, janë krijuar e kënduar si burime frymzimi e rregulla edukimi trimëror e burrëror, që në mijvjeçarët e parë të krijimit të popujve e vëndeve në ballkan e më gjërë. Ashtu që nuk ekziston në asnjë bazë, pretendimi i disa studiuesve nacionaliste i vëndeve të ballkanit apo të tjera, të cilet kanë çfaqur idete e gabuara sikur Muja e Halili na qënkan emra të muslimanve. Pra argumenti dhe kuptimi i tyre e nxjerr se ata jane emra Shqiptar të formuar nga fjalët shqipe dhe ata emra kanë ekzistuar në gjuhën e legjendat Shqiptare shume mijvjeçarë më parë se sa të krijohet besimi i fesë islame.
Dhe shumĂ« mijvjeçarĂ« mĂ« parĂ« se Osmani i parĂ« tĂ« organizojĂ« ushtrinĂ« e tijĂ« nĂ« Turkmenistan, atje nga e kane origjinĂ«n Turqit dhe tĂ« vijĂ« me pushtime deri nĂ« Anadoll, ku pĂ«r herĂ« tĂ« parĂ«, pas rreth 60 vjet luftrash, rreth vitit 1360 arritĂ«n tĂ« pushtojnĂ« Kostandinopolin duke i çfarosur banoret GrekĂ«, dhe ku me vonĂ« krijuan perandorinĂ« Osmane, sot Turqia…Perandori e cila i shtriu pushtimet e veta Ă« Ballkan Ă« fillimet e viteve 1400. Ndersa kĂ«ngĂ«t epike legjendare qĂ« nĂ« themel kanĂ« figurat e krijuara tĂ« Mujit e Halilit, janĂ« tĂ« njohura qĂ« nĂ« thellsinĂ« e mijvjeçarve tĂ« parĂ« tĂ« historisĂ« njerzore nĂ« ballkan. Halili pĂ«rfaqson rininĂ« e atyre kohrave, ku shpesh na çfaqet si luftĂ«tarĂ« trim si i vllaj, Muja, pra do me thĂ«nĂ«, si pjesa e madhe e luftĂ«tarve tĂ« cilĂ«t ishin nĂ« moshĂ«n burrĂ«rore. Por aq shpesh Halili na çfaqet me gabimet e vrudhet e rinisĂ«, ku pĂ«rplaset e bie shpesh nĂ« kurthet e armikut, ku me ndihmĂ«n e Mujit, pra tĂ« masĂ«s sĂ« pjekur burrĂ«rore e luftĂ«tare shpĂ«ton…
*************************************************
Be’ m’Zotin, Muji, qĂ« u paska ba;
Faqe bardhë more shok ju kjoshi,
Sa mire burra, ju dertin po ma dijshi!
Nuk më janë dhimt paret për me i dhanun!
S’mjanĂ« dhimt darsmat pĂ«r me i bamun!
Ju të pa vllazën nuk më keni qëllue:
Kuj po i dhimet darsma për vlla të vet?
Ky nuk asht, or burra, cub flligshtinash,
Ju mire e njihni se asht dai’ trimninash.
E ky, në dashtë me më pru, marren te shpija,
Hej ktij Zoti hisen e diellit, ja shkimtë !
E në e pastë mëndjen, fisin me na koritë,
Gjueje, o rë, me kokërr rrufeje!
Nxirrma, toke, përjashta natën e vorrit!
Krerët e vëndit nuk i dëshirojnë martesat me të huaj, ata kembngulin që të mos lejohen për asnjë llojë arsyeje, ato martesa.
*********************************************
Atëher heq Halili e u ka thanë,
Be më Zotin djali u paska ba:
Kah kam vlla e kah kam motër,
Deksha para në u martofsha!
Se gjithë gratë e krahinës, ku janë,
Se gjithë vashat e Jutbinës, ku janë,
Bash si motra mue krejt po më dukën.
Dheu më mbuloftë, fatin vedit në mos ja gjetsha,
Po se mora unë Tanushën e Krajlit !
E unë Tanushën vetë e kam pa,
Kur kem pasë besë me krajli:
Gja ma tĂ« mirĂ« s’sheh njeri nĂ«n kĂ«tĂ« diell!
Vetulla e sajë drejt si fiskaja;
Shteku i ballit, si shteku i malit,
Kur merr hana me prëndue;
Syri i saj, si kokrra e qershisë;
E ka qerpikun, si krahi i dallandyshës;
Ftyra e saj, si kuqet molla n’degĂ«;
Hunda e drejtë, si kalëmi i Tushës;
Goja e vogël, si lulja që shpërthen;
Dhambët e bardhë; si gurëzit e lumit,
Fill mbas shiut, kur po i shndrit dielli;
Qafa e sajë, si qafa e pllumbit:
Shtati i saj, si shtat çetinet;
Misht e dorĂ«s, porsi rrĂ«mi i shemshirit…
*********************************************
Mirpo tĂ« rinjtĂ« kundĂ«rshtojnĂ« me mĂ«nyrat e tyre ku krijojnĂ« lidhje dashurie deri edhe me bijat e krerve tĂ« armikut, tĂ« nisur sa nga dashurija por edhe nga shperfillja qĂ« donin ti bĂ«nin armikut, apo pse jo, ndoshta edhe kohĂ«s e zakoneve. Mund tĂ« thuhet se rininĂ« e asajĂ« kohe e shikoj nĂ« shembullin e Halilit si njĂ« rini tĂ« zhdervjelltĂ«, luftarake, qĂ« Ă«shtĂ« e gatshme pĂ«r njĂ« tolerancĂ« e bashkjetesĂ« qoftĂ« edhe me armikun, duke e zbutur atĂ« kur e bĂ«n mik, duke i ra nĂ« dashuri me tĂ« bijĂ«n, TanushĂ«n, simboloin e rinisĂ« sĂ« kundĂ«rshtarve tĂ« Shqiptarve nĂ« ato kohra, simbolin e bukurisĂ« sĂ« femrave tĂ« pales sĂ« armikut. Bukuri e cila ishte e pa fajshme pĂ«r luftrat qĂ« ndodhnin, ashtu siç ishte e gatshme qĂ« pĂ«r hirĂ« tĂ« dashurisĂ«, tĂ« i kundĂ«rvihej çdo gjĂ«je nĂ« rrethin ku jetonte…
*********************************
AtĂ«herĂ« djali, ma, s’ka mujtĂ« me folĂ«:
Me dorë gojën, Muji, ja ka ndalue,
E aq ma shum djali asht zëmrue:
Prapou, MujĂ«, se m’ka ardhĂ« dita e dekĂ«s!
*********************************
Rënd me rënd, Mujo, na po flasim!
T’madhe briti ai plaku Basho Jana;
*********************************
S’e kam lanĂ«, more shok, pĂ«r mik, se nuk e gjeta.
S’e kam lanĂ«, pĂ«r veshje, se nuk mund bleva;
Veç s’kam dashtĂ« vet me u martue!
*********************************
Pa ndigjo, more ti djalë!
-Ka folë plaku Basho Jana:
Ditë e madhe nesër ka qellue;
Tridhjet agë, kan me u bashkue;
Tridhjetë vasha ktu kann me i pru.
Njat ma të mirën vetë ti ke me zgjedhë,
Tridhjetë agë me hajr ty do ta bajmë!
Ketu bĂ«het fjalĂ« pĂ«r pĂ«rpjekjet e krerve tĂ« vĂ«ndit pĂ«r te marrĂ« vĂ«ndime tĂ« forta pĂ«r moslejimin e martesave me tĂ« huaj, ku nĂ« mĂ«nyrĂ« tĂ« hapur hasin nĂ« kundĂ«rshtimet e tĂ« rinjve…
*****************************************************
S’po e len plakun, ma, djali me folĂ«:
Zoti u vraftë , more agët e Jutbinës!
Po ku a ndije ndermjet tokës e qiellës,
Që e muer vllau motrën e vet?
Qe të tanë bijat e krahinës ku janë,
Te tana motra, mue, po me dukën.
Një be të madhe që e kam ba,
një be të madhe në emën të zotit,
Njatij t’Lumit qĂ« vran e kthiell,
Rëndon tokë e rëndon qiell,
QĂ« ja martohem me gur e dhe,
Ja e kam marrë Tanushën e Krajlit.
E a ndigjuet, ju o agët e Jutbinës:
Mbetsha kuk(qyq), si nata e vorrit,
E në krahinë kurrë nuk martohem!
Por n’qafĂ« m’paçi mori bjeshkĂ«t e nalta,
Kurrkund një shtek që nuk ma keni lanë,
PĂ«r me dalun deri n’at krajli!
E me ba një të vogel hjeksi,
Të mujsha detit deri ndër qafa me i pri,
Me ma dëjë krejt atë borë,
Sall, sa të dal me vu kunorë,
Aq fort gazin shokët, që ma kan vnue,
Ma kan ngjitĂ« “taraku i Kotorrit”
E fryma e gjallĂ«, s’u lanka peng pĂ«r logut !
Sa shpejt nama bjeshket mi paska gjue !
*********************************************
TĂ« rinjtĂ« shqiptarĂ« tĂ« atyre kohrave, sa herĂ« qĂ« pushonin luftrat, depĂ«rtonin thellĂ« nĂ« territoret e armikut, deri edhe nĂ« qytetet e tyre, tĂ« cilat nĂ« fjalĂ«t e legjendĂ«s thirrĂ«n “Kotorret e reja” (Qytetet e reja). QĂ« do tĂ« thotĂ« se janĂ« qytete tĂ« sa po krijuara, pra tĂ« ardhacakve qĂ« kanĂ« zĂ«nĂ« vĂ«nd nĂ« territore tĂ« huaja tĂ« pushtuara prej tyre, si dhe nĂ« territoret Pellazge-Ilire-Shqiptare… Atje merrnin kontakt me femrat e atyre popujve, ku krijonin lidhjet e tyre tĂ« dashurisĂ«… PĂ«r njĂ« paqe tĂ« shpejtĂ« lutet Halili (Rinia), pĂ«r tĂ« pasĂ« mundĂ«si pĂ«r tu parĂ« me vashat e bukura tĂ« njĂ« mbretrie tjetĂ«r, pĂ«r tu dashuruar me to e pĂ«r tu martuar, pĂ«r tĂ« injoruar luftrat e pĂ«r tĂ« shĂ«mbur kufinjtĂ« e ndarjes sĂ« njerzve, popujve e kulturave, pĂ«r tĂ« zbutur armiqsitĂ« me dashurinĂ« e tĂ« rinjve…
***************************************************
Sa shpejt deti, djalin ka ndigjue !
E ka çue një erë të fortë,
Erë të fortë,e erë të nxehtë,
E ka lshue krejt rënë e zezë,
Bien orteqet nëpër gropa ;
Ushtojnë malet si prej motit.
Veç tri ditë e ma nuk ka zgjatë,
A shkri bora e ka ra në lumë:
Por tri javë e nuk zgjat ma shumë,
Çka e bani lumi atë borë të bardhë,
T’bardhĂ«t e bjeshkve, nĂ« detĂ« e ka mbytĂ«.
Lum për ty o i madhi Zot,
Ç’po kendojnĂ« bylbylat n’mal!
Kan dalë fmija e po lodrojnë,
Shpejt me u pa me shoqi-shojnë,
Me pa thanat si lulojnë,
Me pa ahet si gjethojnë!
****************************************
NĂ« kĂ«tĂ« moment tĂ« legjendĂ«s kemi njĂ« pushim lufte tĂ« pa pritur, ku vendoset njĂ« paqe, ashtu siç ndryshon moti i lik, duke sjedhĂ« njĂ« ngrohtĂ«si pranvere… KĂ«tu duket sikur ka njĂ« ndĂ«rhyrje, njĂ« garanci paqeje, qoftĂ« ajo dhe provizore, ku dikush ka ndikuar tek krerĂ«t e mbretrisĂ« armike. Ndoshta afrohet zhvillimi i ngjarjeve deri nĂ« rolin qĂ« luan individi, pra njeriu i vetĂ«m i cili ka njĂ« lidhje shpirtrore me njĂ« tjeter njeri nĂ« palĂ«n kundĂ«rshtare… Ndoshta vĂ«rtet nje vajzĂ« e mbretit, siç ka ndodhur shpesh nĂ« histori, duke qĂ«nĂ« e dashuruar thellĂ«sisht me njĂ« djal tĂ« ri tĂ« palĂ«s tjetĂ«r, ka ndikuar tek i ati, mbreti, pĂ«r tĂ« tĂ«rhequr ushtritĂ« nga trojet e djalit tĂ« zemrĂ«s sĂ« vet, e pĂ«r tĂ« vĂ«ndosur paqe…
*********************************************
Atëhere Halili, Mujit i ka thanë:
Qetash gjogun, Mujo ti me ma dhanë!
Aspak Muji, gjogun, dhanë nuk ja ka,
Gjogut t’vet nĂ« shpin djali i ka ra,
Edhe a nis Tanushën për me marrë.
Kur ka ba Muji me u dredhë,
Rrebt po i flet e motçmja nanë:
Po çka bane more bir, i ka thanë,
Po ti gjogun djalit pse me ja ndalë?
Rrezik djali, me ba me e pasë,
E n’krajli gja me ta gjetĂ«,
Sa t’jesh gjallĂ«, marak ty, ka me tĂ« metĂ«!
Sa shpejt Muji kanka kthye,
Ndal Halil-o, -djalit i ka thanë;
Gjogun e vet Muji ja ka dhanë,
E mirë djalin ma ka msue:
Udha e mbarë, tash more vlla!
N’megje t’krajlave kur tĂ« bajsh me dal-;
Kurrkund gjogut, kryet mos ja ndal;
Gjogu të çon te Vuk-e Harambashi,
Probatin un Vukën e kam pasë,
Falmeshnet thuej Muji t’ka çue;
Për nji punë, sot vllaun me ma ndihmue,
Me m’ndihmue me grosh(lek) e me shpatĂ«,
Me m’ndihmue TanushĂ«n pĂ«r me marrĂ«!
Atëherë djali i ka kcye gjogut në shpinë;
T’mirĂ« u pafshim! Mujit i ka thanĂ«;
Ka marrë udhën Halili për krajli,
Vrap po e nget e tym po i qet,
Dy herë djalin kurrkush ma se ka pa.
*********************************************
NĂ« rrahje tĂ« vazhdueshme tĂ« problemeve tĂ« kohĂ«s, shohim herĂ« mbas here ndikimin e shpirtrave tĂ« butĂ« tĂ« nanave shqiptare, vashave, tĂ« cilat janĂ« kundĂ«r luftĂ«s, ku shpesh bashkohen me mendimin e dĂ«shirat e rinisĂ«, duke u kundĂ«rvĂ«nĂ« luftĂ«tarve, me qellim pĂ«r tĂ« gjetur njĂ« zgjidhje paqsore nĂ«pĂ«rmjet lidhjeve tĂ« rinjve tĂ« dashuruar, tĂ« miqsive tĂ« ndersjedhta, me nderhyrjen e miqsive tĂ« tjera tĂ« vjetra qĂ« kishin ShqiptarĂ«t nĂ« ata shekuj…. 
Share:

2 comments:

  1. Cilat jane personazhet qe marrin pjese

    ReplyDelete
  2. Kari im esht personazhi kryesor o bish.Ta fus llozin edhe ta caj farfallen ta bej 6.3.MOre vesh.

    ReplyDelete

---
provimetematures@gmail.com
Powered by Blogger.

Popular Posts